تحولات لبنان و فلسطین

آمارها نشان می دهد که در ایران تقریبا هر ۳۰ دقیقه یک کشته به دلیل سوانح رانندگی ثبت می شود.

هر ۳۰ دقیقه یک فوتی به دلیل تصادف در ایران

فرهنگ ترافیکی را می توان مجموعه ای از رفتارهای عادتی اعضای جامعه و نحوه برخورد مردم یک کشور یا منطقه با یکدیگر در محیط حمل و نقل (معابر، جاده ها، خیابان ها و غیره) در نظر گرفت که معمولاً با نحوه نگرش مسئولان به مشکلات ترافیکی، قوانین و آیین نامه های به کار گرفته شده، کیفیت آموزش رانندگان و جامعیت اطلاعاتی که در اختیار رانندگان قرار می گیرد مرتبط است.

جوانان؛ بیشتر قربانیان تصادفات

یک کارشناس ترافیک و رئیس اداره مشارکت های مردمی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران در این خصوص به قدس آنلاین می گوید: یکی از بزرگ ترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان، تصادفات رانندگی است.

مهدی دیوسالار می افزاید: آمارها نشان می دهد بیشتر قربانیان تصادفات جوانان هستند که عمدتا پیش از تصادف از سلامتی کامل برخوردار بوده اند.

در حال حاضر به دلیل خساراتی که هم دولت و هم خانواده ها به علت تصادفات (منجر به فوت، جرح یا تصادف خسارتی) متحمل می شوند، تقریبا ۳درصد تولید ناخالص ملی کشورمان زیان می بیند.

طبق اعلام سازمان ملل حدود ۹۰درصد تصادفات جاده ای که منجر به مرگ و میر می شود در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد.

افزایش تلفات تصادفات جاده ای

این کارشناس ترافیک با اشاره به روند افزایشی تلفات جاده ای ادامه می دهد: متأسفانه در کشور ما نیز از سال گذشته تاکنون روند تلفات تصادفات جاده ای زیادتر شده و آمارها نشان می دهد که در ایران تقریبا هر ۳۰ دقیقه یک کشته به دلیل سوانح رانندگی ثبت می شود.

کارشناس ترافیک و رئیس اداره مشارکت های مردمی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران ادامه می دهد: کشور ما به لحاظ آماری یکی از بالاترین تلفات جاده ای در دنیا را دارد که این مسئله به عوامل گوناگونی از جمله سرعت زیاد، بی احتیاطی رانندگان، بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی، عوامل فنی محیطی مانند خودروهای فرسوده، پایین بودن استانداردهای ایمنی خودروهای تولیدی، غیر استاندارد بودن جاده ها و غیره بستگی دارد.

با این حال گفته می شود عامل انسانی در بیش از ۹۰ درصد تصادفات نقش دارد. در حقیقت راننده خودرو، سرنشین یا راکب موتورسیکلت یا عابر پیاده از عوامل انسانی محسوب می شوند که بی احتیاطی خود فرد سبب سانحه تصادف می شود.

چگونه فرهنگ ترافیک را ارتقا بخشیم؟

دیوسالار می گوید: کارشناسان ترافیک در کنترل و مدیریت حمل و نقل و ترافیک سه بخش را در نظر گرفته اند که عبارت از اجرای قوانین و مقررات توسط پلیس راهور، مهندسی ترافیک که مربوط به موارد فنی مانند استاندارد بودن جاده ها و نیز آموزش و فرهنگ ترافیک است.

افزون بر این که جاده ساخته می شود، قوانین و مقررات وجود دارد و همواره پلیس تمهیداتی می اندیشد تا تلفات فوتی کمتری داشته باشیم، اصلاح باورهای رانندگان بسیار مهم است.

بخش آموزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه باورهای جدید به مردم ارائه می شود برای مثال به تازگی در تهران برنامه ای با هدف ارتقای فرهنگ ترافیک اجرا شد که مردم در آن برنامه تازه متوجه شدند که یک مسئله خیلی کوچک ممکن است منجر به فلج شدن یا از دست دادن جانشان شود.

آموزش منجر به اصلاح رفتار می شود. بنابراین با اجرای برنامه های آموزشی باور و دیدگاه های جدید ارائه و باورهای غلط اصلاح می شود. در نتیجه اجرای قوانین و مقررات و مهندسی ترافیک چندان تأثیرگذار نیست بلکه تغییر و اصلاح رفتار رانندگان بسیار اثرگذارتر است.

رئیس اداره مشارکت های مردمی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران می گوید: خوشبختانه سازمان حمل و نقل و ترافیک از سال ها پیش با راه اندازی پارک های ترافیک برای آموزش شهروندان در همه رده های سنی اقدام کرده است که امیدواریم این موضوع نقش مهمی در افزایش فرهنگ ترافیک شهروندان و کاهش تصادفات داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.